Zwangerschap en sporten.

We weten allemaal dat sporten gezond is maar hoe zit dat met sporten tijdens je zwangerschap? Sporten en zwanger zijn gaan goed samen maar het is wel verstandig om in een paar dingen erg te houden. Alle sporten die je voor je zwangerschap hebt beoefend kun je tijdens je zwangerschap blijven doen. Wel is de ene sport meer geschikt dan de andere. Begin niet aan een nieuwe sport want je weet niet hoe je zwangere lichaam daarop reageert. Door sporten voel je je vaak fitter en houd je vaak je gewicht op peil en versterk je je spieren.Vanzelfsprekend is het belangrijk rekening te houden met de belasting. Wat niet lekker en goed aanvoelt doe je gewoon niet meer! Bij een zwangerschap met complicaties altijd overleggen met de verloskundige door wie je wordt begeleid.

Een paar richtlijnen: Neem bij fitness minder gewicht dan normaal. Let op je lichaamstemperatuur. Die mag niet te hoog worden. Train bij het sporten tijdens je zwangerschap nooit je rechte buikspier maar alleen de schuine buikspieren. Let op je hartslag en ademhaling. Je moet bij wijze van spreken tijdens het sporten nog een gesprek kunnen voeren. Vermijd bewegingen waarbij je veel draait en rekt. Je gewrichten en banden zijn tijdens je zwangerschap slapper dan normaal waardoor je snel een blessure kunt oplopen. Drink voldoende water tijdens het sporten (minstens 1 liter). Je energiebehoefte wordt wat hoger waardoor je voor het sporten wel wat moet eten bijv. een calorierijke snack zoals een banaan of mueslireep . Natuurlijk geen zware maaltijd.

Sporten na je zwangerschap. Als je een keizersnede of een andere moeilijke bevalling hebt gehad mag je met goedkeuring van je verloskundige of gynaecoloog na 8 weken het sporten weer rustig gaan opbouwen. Als je een vaginale bevalling hebt gehad mag je daarmee na 6 weken beginnen. Je krijgt er meer energie van, je bent sneller op je gewenste gewicht, je herstel gaat sneller en je wordt er mentaal en fysiek sterker van. Je lichaam doet er minstens 9 maanden over om volledig te herstellen dus geef het ook die tijd. Bij Ladies Gym kun je rustig in je eigen tempo beginnen met fitness of deelnemen aan een rustige groepsles en dan daarvan uit weer opbouwen. Laat altijd wel even weten dat je net een zwangerschap achter de rug hebt.

Pilates